Kauza plánovanej čínskej „baterkárne“ v Šuranoch otvára Pandorinu skrinku otázok týkajúcich sa zahraničných investícií na Slovensku. Na jednej strane stojí vláda, ktorá investíciu obhajuje ako nevyhnutnú pre ekonomiku, na druhej strane sú protestujúci občania Šurian a okolia, ktorí sa obávajú o svoje zdravie a životné prostredie. Prečo je táto téma taká polarizujúca a aké hlbšie problémy odhaľuje?
Zahraničné Investície: Nutnosť, alebo Prekliatie Bez Vízie?
Pohľad do histórie nám ukazuje Československo ako jednu z najvyspelejších krajín sveta, ktorá vyvážala tovar a dokonca celé priemyselné celky. Dnes je Slovensko, po 35 rokoch kapitalizmu a 30 rokoch samostatnosti, na opačnom konci spektra – sme závislí od zahraničných investícií a dodávok technológií. Hoci stále nežijeme zle v porovnaní so svetom, naša ekonomická situácia je v rámci EÚ a Európy alarmujúca. Prečo sme sa dostali do stavu, kedy sme „najchudobnejší z najbohatších“? Mnohí obviňujú nedostatok dlhodobého ekonomického plánu a vízie.

Zdá sa, že Slovensko len čaká na to, kto „zaklope na dvere“ s ponukou investície, alebo sa aktívne „uchádza“ o priazeň veľkých svetových spoločností. Tento prístup, často sprevádzaný priamou finančnou podporou a daňovými úľavami, vedie k tomu, že montážne dielne tvoria až 50% celkovej priemyselnej výroby na Slovensku. Ak by EÚ nezaviedla vysoké clá na čínske autá, naša ekonomika by sa mohla v priebehu mesiacov prepadnúť do vážnych problémov. Chýba nám strategické myslenie, ktoré by zohľadňovalo našu geografickú polohu, surovinovú základňu a ľudský potenciál.

Riziká zahraničných investícií: Zdravie občanov a životné prostredie
História nám ukazuje, že bohatšie krajiny často presúvali tú „najšpinavšiu“ a najnebezpečnejšiu výrobu do rozvojových krajín, kde bola lacná pracovná sila a takmer žiadne bezpečnostné či environmentálne predpisy. Prípad tragédie v indickom meste Bhópál, kde havária chemickej výroby pesticídov viedla k 25 000 mŕtvym a 500 000 ľuďom s trvale poškodeným zdravím, je mementom, že úspora času a nákladov sa môže vypomstiť.
Baterkáreň v Šuranoch je chemická a pomerne „špinavá“ výroba. Sme pre Čínu „rozvojovou krajinou“? Skúsenosti zo susedného Maďarska, konkrétne z mesta Göd pri Budapešti, kde investor z Južnej Kórey prevádzkuje podobnú továreň, sú alarmujúce. Maďarské médiá uvádzajú, že za tri roky prevádzky uniklo do ovzdušia 88 ton karcinogénnych látok, bola kontaminovaná podzemná voda voda a toxický odpad sa objavil na čiernych skládkach. Takéto prevádzky ohrozujú životné prostredie, zdravie ľudí a znižujú cenu nehnuteľností. Dúfajme, že Šurany nedopadnú ako druhý Bhópál.
Ekonomické výhody a nevýhody: Ružové sľuby vs. krutá realita
Slovensko prispeje na výstavbu baterkárne sumou 214 miliónov eur s prísľubom 3000 pracovných miest. Sú však tieto sľuby reálne? Skúsenosti z Maďarska ukazujú, že zahraniční investori často privážajú väčšinu zamestnancov zo svojej domovskej krajiny a sľuby o zamestnanosti sa nenapĺňajú.
Prípad malej africkej Gambie je ďalším varovným prstom. Čínske spoločnosti tam za smiešne peniaze prenajali pozemky na spracovanie rýb, čo viedlo k rapídnemu znižovaniu počtu rýb v pobrežných vodách, výraznému zvýšeniu ich cien pre domácich a spracovaniu 90% úlovkov na rybí olej a múčku. Vo všetkých fabrikách pritom pracujú čínski robotníci a nikto nevie, kde končí odpad. Hoci Slovensko nie je Gambia z geografického hľadiska, pokiaľ ide o „hlúposť alebo skorumpovanosť politikov,“ sme na „približne jednej úrovni.“
Zákulisie investície: Prečo práve Šurany a InoBat?
Prečo bola pre takúto investíciu vybraná práve oblasť Šurian? Je to nelogické, keďže ide o oblasť s nízkou nezamestnanosťou, najúrodnejšou pôdou, termálnymi prameňmi a zdrojmi pitnej vody. Takáto fabrika zaberie úrodnú pôdu, bude problém s pracovníkmi (ak sa dodržia sľuby), bude si vyžadovať ďalšie investície do infraštruktúry a pravdepodobne ohrozí životné prostredie.
Odpoveď sa možno skrýva vo vlastníckych vzťahoch k pozemkom. Vieme, že niektorí vlastníci s výstavbou nesúhlasia a ich pozemky budú vyvlastnené. Mnohí iní, najmä tí, ktorí pozemky získali v ostatných rokoch, ich však radi predajú. Hovorí sa o ľuďoch s „kryštálovou guľou,“ ktorí vopred vedeli o investícii a skupovali pozemky. Podobné scenáre sme videli pri výstavbe bratislavského obchvatu alebo automobilky Jaguar Land Rover pri Nitre. Zatiaľ nie sú zverejnené mená tých, ktorí na tom profitovali, ale hovorí sa o ľuďoch zo strán Smer a Most-Híd, teda veľmi známych osobách.
Najzáhadnejšou časťou investície je však účasť slovenskej firmy GIB Energy X Slovakia s.r.o., čo je spoločná firma, v ktorej má 20% InoBat Auto JSA a 80% čínska spoločnosť Gotion. InoBat je „malý ekonomický zázrak,“ ktorý za päť rokov existencie minul desiatky miliónov eur, pričom jeho majetok tvorí len jedna hala vo Voderadoch. Hoci sa hovorí o vývoji batérií, jediný produkt, ktorý je firma schopná prezentovať, je malá autobatéria do letectva, ktorú údajne nevymysleli sami.

InoBat získal 5 miliónov eur od Slovenskej republiky, má odklepnutý rámec vo výške 26 miliónov eur z programu IPCEI (európske peniaze) a ďalších 40 miliónov eur od investorov, napríklad od slovenskej spoločnosti Across, ktorú reprezentuje Július Strapek. O ňom sa píše, že má blízko k J&T a cez Across realizujú svoje investičné aktivity. Ekonomické výsledky InoBatu naznačujú, že firma by už dávno mala byť v konkurze.
A zrazu prichádza „zázrak“ – účasť InoBatu na projekte baterkárne v Šuranoch. Je historicky nezvyčajné, aby zahraničný investor realizoval takúto významnú investíciu spoločne s takmer skrachovanou slovenskou firmou. Je ťažké uveriť, že gigant ako Gotion by nedokázal urobiť takúto investíciu sám. Preto sa natíska otázka: prečo je InoBat súčasťou tohto projektu?
Možné dôvody sú dva: prvá možnosť je snaha vyriešiť obrovský finančný a právny problém manažmentu firmy InoBat, teda zaplátať finančnú dieru a zabrániť problémom s občanmi, ktorí by mohli prísť o svoje peniaze. Alebo azda štátnymi peniazmi ideme riešiť problémy J&T? Druhá možnosť je, že účasť InoBatu má za cieľ vygenerovať finančné benefity pre niekoho konkrétneho.
Celá záležitosť v Šuranoch je podozrivá. Hoci sa mnohí politici snažia na kauze „politicky ukázať,“ dôležité nie je kričať na zhromaždeniach, ale poukázať na podivné okolnosti celej investície, jej riziká a hľadať riešenia. Uvidíme, ako to celé dopadne. Dúfajme, že lepšie ako v indickom Bhópáli alebo africkej Gambii. Možno len o desať rokov pribudne k environmentálnym problémom, ktoré štát nedokázal za 30 rokov vyriešiť (ako environmentálna záťaž vo Vrakuni či v Chemko Strážskom), ešte jedna záťaž navyše.
Slováci toho veľa znesú. Ale dokedy? Kedy nám páni politici konečne predstavíte dlhodobý plán ekonomického rozvoja Slovenska? Zrejme nikdy.
našimi generáciami za socializmu nadobudnutý... ...
++++++++++++++ ...
Celá debata | RSS tejto debaty